Ammochostos Motor Museum
Ammochostos Motor Museum sijaitsee keskeisellä paikalla Agia Napassa. Siellä on näytillä erilaisilla moottoreilla varustettuja ajoneuvoja. Pääasiassa kuitenkin autoja. Jonkun verran myös mopoja ja moottoripyöriä. Aikakausi, joista näyttelyn esineet ovat on 1920 -luvulta aina 2000 -luvulle asti. Hieman epäilin sisään menoa, koska sinne ohjattiin katutason kahvilan kautta. Päivä oli kuitenkin kuuma ja museot ovat yleensä hyvin ilmastoituja.



Museon sisäänpääsy oli hieman erikoinen. Kryou Nerou -tieltä tullessa sisäänpääsylippu ostetaan katutason kahviosta, joka nimi taisi olla “Vittorio”. Siellä oli jo jokin verran rekvisiittaa joka kertoo, että ollaan oikeassa paikassa. Katolla oleva urheiluauton lasikuitukopio ohjaa myös oikeaan paikkaan.

Kahvilan vieressä on museon portti, jossa olettaisi olevan lipunmyynti. Käydessäni ei siinä ollut myyntiä. Ehkä iltasella kävijöitä on enemmän ja lippujen myynti siirtyy portille.

Kahviosta ohjataan ulkokautta porraskäytävään ja alas autotalliin. Ajoneuvoilla tultaessa kannattaa ajaa Marquis De Napan ravintolan vierestä pihalle. Siellä on ilmainen pysäköinti Ammochostos Motor Museumin vieraille.

Portaiden alapäässä oli museon ensimmäinen nähtävyys. Kolmipyöräinen, kaksipaikkainen ajoneuvo. Vanha kaksipaikkainen Smartkin on tätä isompi. Mitään tietoja ajoneuvosta ei ollut esillä. Mielenkiintoinen tuttavuus kuitenkin. Näilläkö Kyproksen teillä liikuttiin vai oliko kolmipyöräinen pelkkä itse tehty koppero?


Museotilassa olikin sitten heti vastassa oikeita autoja ja muutama muukin moottorilla toimiva härveli. Heti halliin tultaessa oli vasemmalla puolella pari autoa 60-luvulta. Niistä oma suosikki oli pieni Austin-Healey Sprite Sport. Näytti ihan hymyilevältä sammakolta. Sillä on varmasti ollut miellyttävä huristella Englannin kapeita teitä pitkin kesäkuumalla.

Toisella puolella oli sitten paremmin moottoriteille sopivampaa kalustoa. Nimittäin Lamborghini Murcielago vuosimallia 2004 ja Ferrari 360 spider samalta vuodelta. Autot olivat esillä ikään kuin kierroksen viimeiseksi. Ainakin oletin, että museota kierretään vasemmalta oikealle kellotaulun mukaisesti. Myös liikennemerkki vihjaisi kiertosuuntaan.
Museossa oli paljon nähtävää
Museossa oli paljon eri ikäisiä ajoneuvoja. Järjestys ei noudattanut mielestäni mitään kategorista systeemiä. Sekaisin ovat erimerkkiset ja eri-ikäiset kulkuneuvot.
Grease -fiiliksiä
Esillä oli myös upeita amerikkalaisia autoja. Hienosti entisöityjä ja osin myös rakenneltuja kuten lowridereita. Niistä oli erikoisin ja oma suosikkini “Batmobile” eli muokattu Lincoln Coupe vm 1939 (kuvia yllä olevassa diasarjassa). Siinä on 8,0 l moottori, joka tuottaa huimat 450 hevosvoimaa.
Muutama kaksipyöräinen ja työkoneita
Ammochostos Motor Museum tarjosi myös muita ajoneuvoja kuin autoja. Esillä oli moottoripyöriä, mopoja ja traktoreita. Pari chopperiakin näytti olevan.
Vielä muutama upea kohde erikseen






Onneksi oli myös harvinaisempia autoja ja lähes aikansa kuosissa. Esimerkiksi meillä tuskin nähty Pilgrim Cobra vuodelta 1999 tai harvinainen Rolls Royce Phantom III vuodelta 1939.
Ammochostos Motor Museum. Mitä olin mieltä?

Ammochostos Motor Museum oli omasta mielestäni aivan ehdoton Agia Napan nähtävyys! Vaikka se ei suoraan liitykään Kyprokseen ja sen historiaan, niin nähtävää oli paljon ja sopivalla annoksella. Yksityisenä museona siellä eivät kaikkia autot, edes useimmat, ole suoraan alkuperäisessä asussa vaan mukavasti kustomoitu. Varsinkin isot “amerikanraudat” ovat todella hienosti rakennettu.
Museo ei ole suurin automuseo Kyproksella. Isompi löytyy ainakin Limassolista. Ammochostos Motor Museum on kuitenkin juuri sopivan kokoinen. Kulkuneuvoja ihastellessa ei näänny, mutta toisaalta ei myöskään pety tarjontaan.
Museo sijaitsee osoitteessa Kryou Nerou 20, Ayia Napa, 5330 ja on auki viikon jokaisena päivänä kello 10-22. Sisäänpääsy maksaa yli 13 vuotiailta 12 €, yli 65-vuotiailta 10 € ja 4-12 vuotiailta 6 €. Alle 4 vuotiaat pääsevät ilmaiseksi. Hinnat tietysti varauksella eli yksityisessä museossahan ne voivat muuttua hyvinkin pikaisesti.
Tulijoille tiedoksi, että museon edessä on bussipysäkki, josta pääsee takaisin keskustaan ja aina Agia Napan Marinaan asti.
Artikkelin kuvissa on vain pieni otos kaikista esillä olleista autoista. Tavallisia käyttöautoja oli melko paljon esillä. Suomessa kuitenkin viime vuosituhannen lopun autoja näkee liikenteessä sen verran usein etten niitä juttuun laittanut.
Oletko käynyt automuseoissa? Jos olet, niin missä? Kerro museokokemuksistasi sivun alaosan kommenttikentässä.

Discover more from Matkalla maailmalla
Subscribe to get the latest posts sent to your email.

































Automuseoissa ei juuri tule käytä, mutta olen varma, että viihtyisin. Kyllähän noita menopelejä mielellään katselisi. Moottoripyöränuseossa olen sen sijaan käynyt useita kertoja, koska sellainen meiltä Lahdesta löytyy.